Navigation
Een Dyck van een zaak!

Een Dyck van een zaak!

location_on
Woudsedijk-Zuid 43
Woubrugge
label
Boerenleven Leven met water Polders Tuinders

Een Dyck van een zaak!

Het is erg mistig bij mijn aankomst in Woubrugge. Geen weer om een mooie dronefoto te maken, helaas. Altijd gedacht dat dit Rijnsaterwoude was, maar kennis komt met de jaren. Dit keer word ik niet begroet door een hond maar door een echt varken dat mij knorrend tegemoet komt. Hij, zij of het schijnt nog geen naam te hebben dus noem ik het beestje maar “Knors”. Vandaag is mijn tafeldame niet een van de eigenaren van dit indrukwekkende complex, maar de enthousiaste Suzanne van Egmond die sinds twee jaar werknemer is bij restaurant en evenementenlocatie De Dyck. Zij staat te popelen om mij een rondleiding te geven en van alles op de hoogte te brengen wat hier zoal gaande is. Wat direct opvalt, is het contrast tussen oud en nieuw; oude trekker en hooibalen gecombineerd met hypermoderne vergaderruimtes en restaurant. Architectonisch steekt het goed in elkaar.

Suzanne, kun je iets vertellen over de voorgeschiedenis van deze boerderij? ‘De boerderij is in 1930 gebouwd en drie generaties akkerbouw en bloemen gingen ons voor. Eigenaar Reinier Kempenaar heeft dit concept bedacht. Het uitgangspunt is om de producten van het land dichter bij de consument brengen. “Omarm de schoonheid en perfectie van het land en wat het voortbrengt” is het uitgangspunt van Reinier en zijn vrouw Rosalinde.’

Ik krijg de indruk dat dit soort ondernemingen, boerderijen omgetoverd naar een totaal ander concept, een trend zijn of heb ik iets gemist de afgelopen jaren? ‘Dat klopt, duurzaam en inhaken op de milieutrend is niet alleen leuk maar ook nuttig. Eten van wat het land voortbrengt. Het nuttige met het aangename verenigen.’

Het lijkt een overbodige vraag maar hoe komen jullie aan deze naam? ‘Inderdaad, we zitten onderaan de dijk. Vroeger werd dat met ‘y-c-k’ geschreven, net zoiets als “Rhynlandt”. Leuk om te weten, toch?’

Hoe zit het met jullie kernactiviteiten? ‘Die vraag had ik wel verwacht,’ lacht Suzanne. ‘Onze focus ligt op twee punten, namelijk ons restaurant waar  gasten onze vriendschap tussen agrarisch en culinair kunnen proeven en onze vergader- en evenementenlocatie waar zakelijke gasten bij ons kunnen “zaaien” en op kantoor kunnen “oogsten”. En dan vergeet ik bijna, ons belangrijkste kernpunt te noemen: onze moestuin! Dat is echt het hart van ons bedrijf en vormt de “groene” draad in zowel ons restaurant als in onze vergader- en evenementenlocatie.’

Ik neem aan dat er inmiddels veel vaste relaties zijn die jullie goed weten te vinden? ‘Jazeker, ons doel is om gasten niet alleen tevreden maar vooral met een beleving weer naar huis te laten gaan. Als gasten dan weer terugkomen, is dat het mooiste compliment!’

Doen jullie nog aan uitgebreide activiteiten en evenementen? ‘We hebben natuurlijk volop ruimte om ons heen en hebben goede contacten met evenementenbureaus voor de invulling van bijvoorbeeld een dagje teambuilding of privéfeest maar onze gasten kunnen ook zelf met leuke ideeën komen. In zo’n geval denken we graag mee! Verder wordt er regelmatig gevraagd of Reinier zelf iets wil vertellen over het bedrijf en maakt hij graag tijd vrij om gasten rond te leiden door de moestuin. Voor groepen organiseren wij de workshop “Samen Gerooid” waarbij men zelf het land opgaat om te oogsten en samen een diner te bereiden.’

Wat houdt in het kort omschreven jullie motto “Goed voor elkaar” precies in? ‘Oei, ik ga proberen dat kort te doen. Telen met respect voor omgeving en natuur, niet meer nemen dan je nodig hebt en met zorg bereiden tot iets moois bij u aan tafel, dat is het verhaal achter deze boodschap. In al ons doen en laten nemen we onze gasten mee naar de oorsprong van alles waarvan men geniet aan tafel. Zo worden we samen meer bewust van wat de Hollandse bodem ons geeft en van ons vraagt. Bewust genieten is goed zijn voor de bodem en daarmee goed zijn voor elkaar. Wij combineren op een eerlijke en authentieke manier culinaire gerechten en zakelijk comfort met de landelijke omgeving. Daarmee brengen we de landbouw dichter bij onze gasten, zowel in ons restaurant als in onze vergader- en feestruimtes.’

Wat is de belangrijkste doelgroep? ‘Dat zijn onze restaurantgasten die een bijzondere culinaire middag of avond willen beleven en onze zakelijke gasten die een inspirerende omgeving zoeken voor hun bijeenkomst. Verder worden we regelmatig benaderd door aanstaande bruidsparen of particulieren die een feest willen geven, ook erg leuk om te doen! We worden ook steeds vaker gevonden door bedrijven op Schiphol die hun buitenlandse gasten een typisch stukje Holland willen laten ervaren.’

Hoe staat het met de concurrentie in deze tak van sport? ‘Er zijn natuurlijk tal van restaurants en locaties te vinden, maar ieder doet het op z’n eigen manier. Concollega’s gaan hun eigen weg en wij blijven duidelijk bij de onze.’

Waar wordt reclamegemaakt voor dit bedrijf? ‘Veel via de website, nieuwsbrieven, Facebook en Instagram We kunnen er niet omheen. Maar het belangrijkste blijft toch mond-tot-mondreclame. Met mooi weer eten op het land tussen de aardappels is toch een aparte ervaring. Daar wordt over gesproken. Gasten kunnen de landbouw als het ware voelen, dat bijna alles van eigen bodem komt. Dat brengt mensen dichter bij elkaar.’

Hebben jullie ook thema- en actiedagen? ‘Jazeker; zo organiseren we vaak in de zomer een “Proef en Beleef” vanuit de moestuin, die is dan op z’n mooist. In november zijn onze “Wild- en Wijnavonden” inmiddels befaamd. En in mei komt er iets speciaals bij: “Asperges en Meer in de Polder” dat we in samenwerking met Eigenwijze Evenementen gaan doen. Elf dagen lang culinair genieten van de producten van het land in een stijlvolle tent middenín het land, inclusief entertainment.’

Wat is de minst sterkste kant hier, waar nog aan gewerkt moet worden? ‘We willen ons op alle vlakken blijven ontwikkelen, achteroverleunen is geen optie. De passie voor ons vak houdt ons scherp en enthousiast, maar over ontwikkelen gesproken; er liggen grootse plannen klaar. We zijn bezig met een hotel en enkele losse huisjes, het bestemmingsplan is inmiddels rond.’

Ha, ha ’s morgens gewekt worden door zingende aardappels? ‘Ja, dat zou kunnen, uniek toch?’

Watersport? Jullie zitten tenslotte aan het water. ‘We hebben een eigen aanlegsteiger en veel mensen met sloepen weten ons te vinden. Je kunt vanaf hier bijvoorbeeld zo naar het Braassemermeer varen.’

Nog even een gekke vraag. Als je hier aan komt rijden valt die enorme reclametekst op het dak van de boerderij nogal op. Dat gaat over verzekeringen. Iets te maken met: “Even De Dyck bellen”? ‘Dat is inderdaad een handig herkenningspunt voor sommigen. Tijdens de bouw heeft de toenmalige eigenaar dit erop laten zetten, de familie Kempenaar was in die tijd nog pachter van het pand.’

De landbouw is deze ochtend inderdaad dichter bij deze mens gekomen. Ik neem afscheid van Suzanne – die deze ochtend goed voor mij heeft gezorgd - en van “Knors” en vertrek met de gedachte om hier zeker nog eens terug te komen voor een culinaire maaltijd, maar dan bij wat beter weer.

Paul Graafland

Contactgegevens

location_on Woudsedijk-Zuid 43
Woubrugge
public www.dedyck.nl
informatie

Bezoekt u Kaag en Braassem Promotie als toerist en wilt u meer informatie?

Bekijk de toeristeninformatie
informatie

Meer weten hoe Kaag en Braassem het beste te bereiken is per auto, bus, fiets of per boot? 

Naar bereikbaarheid
informatie

Op zoek naar alle praktische zaken, burgerzaken en meer over de gemeente Kaag en Braassem?

www.kaagenbraassem.nl